
Új étterem nyitása, megújult étlap, séfváltás, a Michelin-csillag elnyerése – ezek mind olyan információk, amelyekről érdemes hírt adni a médiában is. De hogy hogyan tálaljuk mindezt úgy, hogy a sajtó is ráharapjon? Figyelj!
A gasztronómiában – legyen szó étteremről, food truckról, borászatról vagy manufaktúráról – gyakran érnek el a vállalkozók és alkalmazottaik valamilyen nagyszerű teljesítményt, egy mérföldkövet. Érdemes ezeket eljuttatni a médiához is, nem csak a socialmedia-felületeinken büszkélkednünk velük.
A jól megírt sajtóanyag azonban nem ugyanaz a műfaj, mint a közösségi oldalon tett posztolás, és nem is száraz felsorolás. Struktúrája van, karaktere, eleje, közepe és vége is.
Ahhoz, hogy egy gasztrovállalkozás hírét valóban átvegye a sajtó, tisztázni kell, hogy minek van sajtóértéke. Ha van a cikkkben aktualitás, valami egyedi, ha kötődik egy trendhez, ha érdekes ember áll mögötte, vagy ha egy lokális közösséget érint, a médiamunkatársaknak felhívhatja a figyelmét az információ. Egy új menü még nem feltétlenül hír – de ha elmeséljük, hogy miért jött létre, kik inspirálták, hogyan kapcsolódik egy adott régió ízeihez vagy éppen a zero waste-szemlélethez, akkor már jó alap.
A jó sajtóanyag nem hosszú, de informatív. A címe figyelemfelkeltő, de nem kattintásvadász, azaz érdekes, de nem félrevezető. A lead – vagyis a bevezető bekezdés – elmondja a lényeget: mi történt, hol, mikor, kivel és miért. Olyan ez, akár egy jó felütés: megragadja az olvasó figyelmét, és akkor az nem lapoz tovább. Kíváncsi a cikk végére is.
A törzsszövegben ott rejlik a sok részlet, idézetek a séftől vagy éppen a tulajtól. A végén szerepelnek elérhetőségek, linkek, esetleg letölthető sajtófotók. (Ha fotók nem állnak rendelkezésre, valószínűleg a médium küld majd egy saját fotóst anyagkészítésre.) És ami talán a legfontosabb: a szöveg legyen újságbarát. Ne legyen benne harsány promóció, vagy tipikus marketingszlogenek – olyanok, amelyek meglehetek, hogy túlzóak is. Az őszinte, jól strukturált, olvasmányos szöveg mindig a legmegnyerőbb.
Egy másik kulcskérdés: kihez beszélünk? A különböző médiumoknak más-más lehet a nyelvezete, stílusa is. Egy helyi portál a közösségi kapcsolódást díjazza, egy országos gasztromagazin a különlegességet, a trendiséget vagy a szakmaiságot, míg egy lifestyle-magazin az élményt, a sztorit, az embert keresi. Ezért érdemes akár többféle változatban is elkészíteni az anyagot – vagy legalább a kísérőlevél szövegét személyre szabni.
A gasztronómiában minden hírnek lelke van. A kérdés csak az, hogy meg tudjuk-e írni úgy, hogy ne csak közöljön, hanem hasson is. Hogy ne csak informáljon, hanem kíváncsivá tegyen. Persze a szerkesztők – ha felkelted a figyelmüket – még úgy is tovább „cikkesítik” az anyagodat, de jó, ha minél inkább törekszel arra, hogy pontos, jól megmunkált szöveget adj ki a kezeidből.
Ha sajtóanyagra, PR-cikkre, blogszövegre, étlapleírásra, socialmedia-tartalmakra, hírlevelekre vagy egyéb írásokra lenne szükséged, keress bizalommal!